Trendoptik Sopron
Diszlexia

Diszlexia tüneteinek enyhítése szemüveggel

Diszlexia: olvasászavar, az olvasás elsajátításának nehézsége, mely valamennyi tantárgy esetében megnehezíti a gyerekek helyzetét.

Tünetei:

Hogyan fogalmazzák meg a gyerekek?

Oka: gyakran az érzékelési funkciókban lényeges idegrendszeri eltérés.

A diszlexiát kiváltó rendellenességek alapvetően két nagy csoportra oszthatók: látási és egyéb idegrendszeri rendellenességekre.

Ha a diszlexia alapja látási rendellenesség, van lehetőség a tünetek enyhítésére.

A diszlexia tüneteit enyhítő COLORLITE szemüvegeket az Egészségügyi Minisztérium gyógyászati segédeszköznek nyilvánította (93/42/EEC), melynek kifejlesztése Dr. Wenczel Klára professzor asszony nevéhez fűződik, aki a Budapesti Műszaki Egyetem Mechatronika, Optikai és Műszertechnika Tanszékének egyetemi magántanára.

Vizsgálat alapja:

Szakemberek megfigyelték, hogy a diszlexiás gyerekek olvasási teljesítménye javul, ha a fekete szöveg kék vagy világosszürke háttéren jelent meg. Ez a megfigyelés volt az alapja a további kísérleteknek, mely során vizsgálták, hogy a színek hogyan hatnak diszlexiások olvasási teljesítményére.

A vizsgálat fizikai háttere:

A látás során az alapinger a fény. A fény az emberi szem retinájának az érzékelőit (csapok, pálcikák) ingerli. Ezek az ingerek elektromos impulzusként terjednek az idegekben, a látóidegen végig haladva világosságérzetet keltenek.

A szembe jutó fényingerületek a látópályán haladnak tovább.

A színes előtét lencsékkel megváltoztatjuk a fény összetételét, ezzel változtatva az ingerület sebességét.

A látópályán két típusú idegsejt-rendszer található:

Az egyikbe a nagyobb sejtek tartoznak, melyek a gyors, alacsony kontrasztú információkat szállítják, úgymint mozgásérzékelés, mélységlátás, tárgyak helyzetének felismerése. /HOL látjuk az adott tárgyat?/

A másikat a kisebb méretű sejtek alkotják, melyek a lassú, magas kontrasztú információkat szállítják, úgymint a színek, részletek, állóképek felismerése. /MIT látunk?/

Az olvasási képesség alapfeltétele, hogy ez a két rendszer együtt, szinkronban működjön.

A látással összefüggő diszlexiásoknál nincs meg ennek a két rendszernek az összehangolt működése, így az ingerület már nem tud megfelelően tovább haladni.

Ezen segítenek a színes lencsék, oly módon, hogy velük megváltoztatjuk az ingerület sebességét, vagyis összhangba hozzuk a két idegsejt-rendszer működését.

Vizsgálat menete:

A diszlexia tüneteit enyhítő szemüveg egy hatékony segítség, de nem helyettesítője, hanem kiegészítője az egyénre szabott gyógypedagógiai terápiáknak. Ezért a gyerekeket a Pedagógiai Szakszolgálat által kiállított Szakértői Véleménnyel várjuk a vizsgálatra, amiből tájékozódni tudunk a gyermek állapotáról.

A vizsgálat során az első fontos momentum a gyermek látásának ellenőrzése, javítása dioptriás szemüveggel. Ennek lépései megegyeznek a hagyományos szemüvegfelírás lépéseivel (computeres szemvizsgálat, táblaolvasás, látás korrigálása).

Ezt követi az olvasás vizsgálata. Az olvasási vizsgálat körülményeinek kialakításánál törekszünk a kényelmes, nyugodt környezet biztosítására.

Először a gyermeket arra kérjük meg, hogy a színes lencsék nélkül olvassanak. Közben megkérdezzük a gyermeket, hogy milyennek érzi az olvasandó szöveget.

Pl.: Úgy látja-e, hogy a betűk vagy a szavak mozognak? Úgy látja-e, hogy a betűk vagy a szavak megduplázódnak? Lát-e esetleg színeket feltűnni a nyomtatott szöveget nézve?

Ezután a gyermek kiválasztja a számára legjobb, legkellemesebb lencséket.

Az első – adott – szöveget még színes szemüveg nélkül olvastatjuk, mely során rögzítjük az olvasási időt és a hibák számát. Végül a kiválasztott színes lencsékkel olvastatunk, természetesen mindig új és új szövegeket. Minden lencse esetében feljegyezzük, hogy hány másodperc alatt és hány hibával sikerült elolvasni a szöveget.

A szöveg elolvasásához szükséges idő és a hibák száma alapján ki tudjuk választani a legeredményesebb lencsét.

Ha egyikkel sem értünk el jobb eredményt, mint szemüveg nélkül, akkor természetesen nem javasoljuk a szülőknek a szemüveg elkészítését.

Nagy előnye tehát a módszernek, hogy a vizsgálatot követően rögtön el tudjuk dönteni, hogy a szemüveg segít-e a gyermek olvasási nehézségein.

(Ha a gyermek szemüveges, akkor dioptriás változatban rendeljük meg.)

A szemüveg elkészülése után a gyermeket arra kérjük, hogy minden olvasási tevékenységéhez viselje az új szemüvegét (iskolában, otthon a házi feladat elkészítésénél, olvasásnál). 4 heti alkalmazás után megismételjük az olvasási próbát a színes szemüveggel és nélküle is. Az eredményeket természetesen ugyanúgy értékeljük, mint az első vizsgálatnál.

 

Vizsgálatot végző szakemberek:

A vizsgálat alapja a látás és az olvasás összefüggésének megfigyelése, javítása, ezért nagyon fontos, hogy a vizsgálatot olyan szakember ill. szakemberek végezzék, akik mind a szemészet, mind a gyógypedagógia terén tájékozottak. Így a vizsgálatot végző személy szemész orvos vagy optometrista (diplomás szemvizsgáló), akinek munkáját gyógypedagógus egészíti ki.

 

 

A vizsgálatot végzi:

Baranyai Márta

optometrista (dipl. szemvizsgáló), gyógypedagógus-logopédus


Napsütésre felkészülni!

UV szűrös szemüveglencsék most

30% kedvezménnyel

a TrendOptikban / Sopron, Selmeczi u. 15-17. Interspar